معاون وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
بازگشایی مدارس در خوزستان با کمبود ۱۶ هزار معلم اقدامی سرآمـد است
IMG 20191030 WA0052 1 300x225 گزارش کامل پایگاه خبری خوزتاب از تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان+حواشی

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سامان دهی بیش از ۶۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان و بازگشایی و تشکیل کلاس ها با کمبود بیش از ۱۶ هزار نفر نیرو کار بسیار سختی است که جزو اقدامات سرآمد آموزش و پرورش خوزستان محسوب می شود.
علیرضا کمرئی روز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۹۸ در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تغییر و تحولات در جوامع به قدری سریع صورت می گیرد که نظام های اجتماعی در تنظیم مناسبات خود با نوعی ناکارآمدی رو به رو شده اند و در تلاش هستند تا خود را تقویت کنند و با این تحولات انطباق دهند که این امر در حوزه های مختلف مدیریتی از جمله آموزش و پرورش صادق است.

کمرئی با اظهار اینکه تمامی عرصه های اجتماعی در حال حاضر با این مسئله رو به رو هستند که آیا به قدر کفایت می توانند انتظارات فزاینده جوامع را پاسخ بگویند، اضافه کرد: در آموزش و پرورش نیز اغلب نظام های آموزشی به دلیل سرعت بالای تغییرات و تحولاتی که در لایه ها و رخدادهای اجتماعی صورت گرفته است، از پاسخگویی به انتظارات جوامع بازمانده اند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کشور در تمامی این سالها برای انطباق با این تغییرات تلاش کرده است، گفت: تلاش برای انطباق با نیازها و افزایش توان پاسخگویی به نظام های اجتماعی همواره در سیستم آموزش و پرورش صورت گرفته است که این امر طی سالهای اخیر سبب ایجاد تغییراتی در محتوای نظام آموزشی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کشور ما جهت گیری نظام آموزشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متاثر است که پس از تدوین این سند، چگونگی تعلیم و تربیت دانش آموزان در نظام آموزشی ما ترسیم شده است و فرآیند کار و روش ها نیز کاملا روشن است.

کمرئی با بیان اینکه در نظام آموزشی ما همواره تلاش شده است که عملکرد کارآمد و موثر افزایش پیدا کند، گفت: البته وقتی در هفته معلم، معلمان ما به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند، ایشان کلیت برنامه آموزشی را تایید کردند و به صراحت عنوان کردند که نظام تعلیم و تربیت عملکرد خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه همه آحاد جامعه باید در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند، گفت: اگر قرار باشد که نظام آموزش و پرورش به تمامی نیازهای موجود پاسخ بدهد لازم است که تعلیم و تربیت به مسئله همه آحاد جامعه تبدیل شود و همه مردم باید به پیشرفت آموزش و پرورش کمک کنند و نباید تنها یک دستگاه مسئولیت آن را بر عهده داشته باشد.

کمرئی در عین حال با بیان اینکه در درون کشور ما نیز بین استانها تفاوت و تمایز هایی وجود دارد از تلاش های محمد تقی زاده مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان و مهدی رفیعی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تقدیر و تشکر کرد و گفت: تــراز آموزش و پرورش خوزستان در مقایسه با آموزش و پرورش سایر استانهای کشور به اندازه ای که تصور می شود پایین نیست و به هیچ وجه نباید در این خصوص سیاه نمایی صورت بگیرد و امسال نیز مشاهده شد که در پروژه مهر برای تشکیل کلاس ها چه همت و تلاشی صورت گرفت.

وی بازگشایی مدارس در استان خوزستان با کمبود ۱۶ هزار نفری معلم را جزو اقدامات سرآمد آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد و گفت: سامان دهی بیش از ۶۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان و بازگشایی و تشکیل کلاس ها با کمبود بیش از ۱۶ هزار نفر نیرو کار بسیار سختی و جزو اقدامات سرآمد آموزش و پرورش خوزستان است.

کمرئی بیان کرد: در ارزیابی های به عمل آمده از اداره گروه های آموزشی که بستر توسعه حرفه ای در استانها به شمار می آیند اوضاع آموزشی در استان خوزستان نزدیک به میانگین کشوری برآورد شده است و این نشانه عملکرد مطلوب مدیران استانی است، کسب رتبه های برتر گروه های درسی زمین شناسی، ادبیات، جغرافیا، جامعه شناسی، ریاضی، فیزیک، اقتصاد و… و همچنین کسب رتبه اول مسابقات آزمایشگاهی، رتبه اول الگوهای برتر تدریس، و رتبه اول جشنواره نوآوری یادگیرهی آموزشی را از عملکردهای مثبت آن اداره برشمرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در عین حال خواستار توسعه مدارس شبانه روزی و افزایش میانگین نمره نهایی دانش آموزان خوزستانی شد و گفت: پوشش تحصیلی در استان خوزستان در دوره ابتدایی کاملا منطبق با میانگین کشوری است و این امر نشان دهنده توجه مسئولین استانی به تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی و جلوگیری از بازماندگی تحصیلی کودکان است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان جزو ۵ استان پرجمعیت کشور و از نظر تعداد جمعیت دانش آموزی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی در استانی جمعیت دانش آموزی بالایی در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد، سامان دهی نیروی انسانی با پیچیدگی های بیشتری همراه خواهد بود.

کمرئی با تاکید بر لزوم توجه به استان خوزستان و رفع مشکلات در این استان تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش عزمی جدی برای حل مشکلات استان خوزستان و توجه به آن وجود دارد و با دستور وزیر آموزش و پرورش کمیته ای ویژه پیگیری مسائل آموزش و پرورش خوزستان نیز تشکیل شده است تا مشکلات آموزش و پرورش این استان در حوزه نیروی انسانی و فضا و تجهیزات مرتفع شود.

******************************************************************************************

دکتر حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز گفت:

در ارتباط با بحث آموزش و پرورش باید شاخص های زیر را در نظر گرفت. وضعیت ما در کشور وضعیت خوبی نیست. باید چاره ای اندیشید. آموزش و پرورش خوزستان هم از این وضعیت جدانیست. آموزش و پرورش وظیفه آموزش و تربیت را برعهده دارد. وضعیت سایر شاخص ها به ما نشان می دهد آموزش و پرورش خوزستان وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. وضعیت آسیب های اجتماعی و بزهکاری به خوبی این را نشون میی دهد. این انکار زحمات همه عزیزان نیست.

حسین زاده ادامه داد: رتبه ی آموزش و پرورش استان متاسفانه در این کلیتی که عرض کردم جایگاه خوبی نیست. مشکلات وضعیت موجود را کم و بیش همه میدانیم. نیاز به یک مدیریت جهادی هست. اقای تقی زاده در این چند سال با تیمشان زحمات زیادی کشیدند. اما استان خوزستان نیاز به یک جهش دارد. وضعیت رتبه های آموزشی ما نیاز به تکان و تغییر دارد.

******************************************************************************************
مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
حمــایت از مودت کمک به فرآیند تعلیم و تربیت در استان است

مدیرکل پیشین آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: حمایت و پشتیبانی از مدیرکل جدید آموزش و پرورش خوزستان کمک به فرآیند تعلیم و تربیت در استان خوزستان است.

محمد تقی زاده روز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۹۸ در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مد‌ظله‌العالی) در خصوص توجه به تعلیم و تربیت گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند در هر زمینه ای که بتوانیم باید آموزش و پرورش را مورد حمایت خویش قرار دهیم از این رو آموزش و پرورش باید به اولویت دولت ها و جامعه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچگاه به عنوان اولویت اول در دولت ها دیده نشده است، اضافه کرد: معلمان ما در آموزش و پرورشی که به عنوان اولویت مورد توجه قرار نمی گیرد نمی توانند معجزه کنند و اگر قرار باشد ضعف آموزشی مورد بررسی قرار بگیرد باید کوتاهی و قصور دولت ها در این ضعف مشخص شود.

تقی زاده استان خوزستان را یک خاور میانه کوچک دانست و گفت: خوزستان تنها یک استان نیست بلکه فراتر از یک استان باید به آن نگریسته شود و در استانی که دارای رتبه دوم اقتصادی است نباید از نظر بیکاری هم در جایگاه دوم قرار داشته باشد.

وی در عین حال با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان دارای جمعیت دانش آموزی بالایی است، گفت: وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز آموزش و پرورش خوزستان را در رتبه سوم جمعیت دانش آموزی کشور قرار داده است از این رو این استان را نباید از نظر آموزشی با استانهایی نظیر یزد مقایسه کرد.

تقی زاده افزود: همچنین استان خوزستان سالانه با ۵ هزار نیروی متقاضی انتقال رو به رو می باشد و معلمان باسابقه استان به دلیل شرایط نامساعد حاکم بر استان تقاضای خروج از این استان را دارند که برای نگهداری آنها در خوزستان باید از راهکارهای حمایتی استفاده شود.

وی کسب سه رتبه تک رقمی در کنکور سراسری و پوشش صد در صدی پیش دبستانی را دو شاخص رو به رشد در آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد و گفت: نباید تلاش معلمان خوزستانی را در ارتقای این شاخص ها نادیده گرفت و باید شرایطی را فراهم آورد تا معلمان باسابقه و توانمند خود را در این استان نگه داریم.

**************************************************************************************

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
برنامه ریزی و تلاش سال تحصیلی آرامی را برای آموزش و پرورش خوزستان رقم زد.
IMG 20191030 WA0022 2 300x225 گزارش کامل پایگاه خبری خوزتاب از تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان+حواشی

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان اظهار کرد: برگزاری جلسات متعدد با روسای آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه ستادی در مرکز استان زمینه ساز برنامه ریزی های مطلوبی برای شروع یک سال تحصیلی آرام در آموزش و پرورش خوزستان شد.

مهدی رفیعی روز چهارشنبه ۸ آبان ماه ۹۸ در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در طول زمانی که آموزش و پرورش خوزستان با سرپرست اداره شد، تلاش کردیم تا سال تحصیلی آرامی در پیش رو داشته باشیم و در این راستا جلسات متعددی با روسای آموزش و پرورش و کارشناسان حوزه ستادی در مرکز استان برگزار شد.

رفیعی گفت: علی رغم کمبود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر معلم در آموزش و پرورش خوزستان، سازمان دهی نیروهای آموزشی صورت گرفت و تا ۲۶ شهریور ماه ۹۸ درصد از ابلاغ همکاران صادر شد.

وی بیان کرد: در عین حال سامان دهی یک هزار نیروی جذب شده از طریق ماده ۲۸ و بررسی ۲ هزار پرونده نیروی پیش دبستانی، نهضت سواد آموزی و سرباز معلم از دیگر اقداماتی بود که در آموزش و پرورش خوزستان صورت گرفت و روسا و کارشناسان ما ثابت کردند که بخش زیادی از مشکلات با برنامه ریزی درست قابل حل شدن است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: تخریب ۱۱۴ مدرسه در استان خوزستان در جریان پدیده سیل، آسیب به بیش از ۳۰ مدرسه در شهرستان مسجد سلیمان در اثر پدیده زلزله و وجود ۵ هزار و ۱۱۱ نیروی متقاضی انتقال در استان خوزستان بخشی از مشکلاتی بود که آموزش و پرورش خوزستان را در طی این مدت درگیر خود ساخته بود.

رفیعی افزود: رفع اساسی مشکلات در آموزش و پرورش خوزستان نیازمند یک عزم ملی است. گرچه بخشی از مشکلات در آموزش و پرورش خوزستان برای بازگشایی مدارس با به کار گیری روش هایی مانند دونوبته کردن مدارس، به کار گیری نیروهای بازنشسته و اجرای طرح ۳۰ ساعته برطرف شد اما برای حل معضلی مثل نیروی انسانی باید از راهکارهایی نظیر اختصاص سهمیه ویژه استخدامی به استان خوزستان به مدت ۵ سال استفاده کرد.

وی همچنین گفت: توسعه مراکز تربیت معلم و اضافه کردن ۶ مرکز تربیت معلم جدید، افزایش سهمیه دانشجو معلمان خوزستان از ۴۶۰ به ۲ هزار نفر و تلاش برای جذب ۳ هزار دانشجو معلم در استان خوزستان از اقداماتی است که در آموزش و پرورش خوزستان برای رسیدن به آنها تلاش شده است.

رفیعی تصریح کرد: توجه به تعمیر و بازسازی فضاهای فرسوده در آموزش و پرورش خوزستان نیز یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر ۳۰ درصد فضاهای آموزشی در استان فرسوده است که این میزان در شهرهایی مثل مسجد سلیمان به ۵۰ درصد می رسد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان همچنین یادآور شد: نباید فراموش شود که وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت عمومی است و توجه به شاخص هایی نظیر کنکور و میانگین و درصد نمرات نباید سبب شود که زحمات همکاران ما در تعلیم و تربیت نادیده گرفته شود.

*******************************************************************************************

کورش مودت مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این مراسم گفت: آماده و پذیرای نقد عزیزان هستم. چون وقتی مسئولیت پذیرفتم باید آماده ی نقد باشم. شماره موبایلم را به همه اعلام می کنم. همه را هم جواب میدهم.
IMG 20191030 WA0014 300x225 گزارش کامل پایگاه خبری خوزتاب از تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان+حواشی

مودت ادامه داد: این کار ، این بار و این امانت به تنهایی به منزل نمی رسد. مشارکت همه عزیران را خواستارم در جهت ارتقا بخشی به شاخص های آموزش و پرورش. بزرگترین مشکل و چالش ما در کشور در حوزه آ.پ این است که درامد مالی پایدار نداریم. اگر ما با این وضعیت بد اقتصادی چشم انتظار اعتبارات محدود دولتی باشیم باز آموزش و پرورش به منزل نمی رسد. باید مشارکت خیرین را جلب کنیم. ما هنوز در بعضی از شهرستانها مجامع خیرین مدرسه ساز نداریم.

وی همچنین گفت: بنده دیدگاه سیاسی دارم. این را همه می دانند. اما دیدگاه سیاسی ام را در کارم دخالت نمی دهم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: یکی از برنامه هایم توسعه و تجهیز مدارس است. ما نزدیک به ۳۹۰ هزار ساعت حق التدریس داریم.خیلی از مدارس با قطعی برق مواجه هستند. زمانی که فرماندار بودم اجازه نمیدادم قطع کنند. کمبود شدید نیروی انسانی و خسارات باقی مانده از جنگ تحمیلی از جمله مسائلی هستند که برای اینها باید برنامه ریزی کنیم. دوزبانه بودن و صعب العبور بودن بعضی مناطق.
وی برنامه های خود را به صورت تیتروار اعلام کرد:تقویت بنیان مالی، رفع بحران نیروی انسانی، بازسازی و ایمن سازی مدارس، انسداد مبادی بی سوادی، ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی، همراستایی با سند تحول آموزش و پرورش، تقویت پایگاه و جایگاه انجمن های اولیا و مربیان، شایسته سالاری و تشکیل کارگروه تعیین و ارتقاء شاخصه های کیفی آموزش و پرورش.

*****************************************************************************************

نشست معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان خوزستان در روز چهارشنبه با حاشیه‌هائی همراه بود.

به گزارش ایرنا این نشست پیش از ظهر چهارشنبه با حضور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، معاون سیاسی اجتماعی استانداری و جمع دیگری از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در سالن طلائیه این اداره کل برگزار شد.

هنگام سخنرانی محمد تقی زاده مدیر کل سابق آموزش و پرورش خوزستان یکی از فرهنگیان اهوازی در جای خود بلند شده و با صدای بلند نسبت به عملکرد وی معترض شد که در این هنگام ۲ جوان که معلوم نبود با چه انگیزه ای از بیرون وارد سالن شدند با معلم معترض درگیر شدند.

پس از این موضوع تا لحظاتی جلسه به هم زده شد که در نهایت با ورود حراست ۲ جوان یاد شده و فرد فرهنگی معترض به بیرون از سالن هدایت شدند.

در ادامه یک نفر از فرهنگیان بازنشسته خانم هم با بلند شدن از جای خودش نسبت به نداشتن منزل اعتراض کرده و خواستار تخصیص خانه سازمانی شده که این اعتراض نیز جلسه را تا دقایقی مختل کرد.

این حاشیه ها در فضای مجازی استان خوزستان بازتاب داشت.

متعاقب آن تشکلی به نام سازمان معلمان استان خوزستان بیانیهای در حمایت از معلم معترض در جلسه صادر و از درگیری ۲ فرد یاد شده با وی انتقاد کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است “شوربختانه، در جلسه معارفه مدیر کل آموزش و پرورش واقعهای تلخ و اسفبار رخ داد که دل همه حاضران در جلسه را به درد آورد.”

در ادامه این بیانیه آمده است پس از سخنرانی مدیر کل قبلی آموزش و پرورش استان یکی از همکاران حاضر در جلسه،جملهای در نقد وی مطرح کرد که البته در زمان مناسب نبود،اما به هرحال مطرح شد. پس از آن ۲ نفر از بیرون سالن داخل شده و یکی از آنها سیلی محکمی به گوش همکار مینوازد.”
این تشکل می افزاید” این سیلی ،ضربه ای است به صورت فرهنگ و آموزش این استان،ضربه ای است به اعتبار نقد و درستی سنجی در ساحت اجتماعی و فرهنگی کشور و استان، ضربه ای است به اعتبار زنده باد مخالف من، ضربه ای است به آموزه دینی مدارا با مخالف! این سیلی زنده کردن اعتبار استبداد و خودکامگی است .”
در پایان آورده است لازم است نهادهای ذیربط تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ضارب شناسایی و به نهاد قضایی معرفی شود. تمام رسانه ها ،اکنون منتظر واکنش نهادهای حاضر در جلسه و مجموعه فرهنگیان ،به این رفتار زننده و ناشایست هستند.”

اشتراک این خبر در :