شیوههای آموزشی دانشگاهها باید تغییر یابند/ لزوم توجه به کارآفرینی و اشتغالپذیری در سیستم آموزشی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم عنوان کرد: شیوههای آموزشی دانشگاهها باید تغییر یابند/ لزوم توجه به کارآفرینی و اشتغالپذیری در سیستم آموزشی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره لزوم تغییر شیوههای آموزش در کشور، گفت: باید در حوزه کارآفرینی و ارتقاء اشتغالپذیری دانشآموختگان تلاش کنیم. گرچه دستگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم عنوان کرد:
شیوههای آموزشی دانشگاهها باید تغییر یابند/ لزوم توجه به کارآفرینی و اشتغالپذیری در سیستم آموزشی
به گزارش پایگاه خبری خوزتاب و به نقل از ایسنا – منطقه خوزستان، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در آیین نکوداشت دانشجویان نوورود و آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز دوشنبه (۱۶ مهرماه) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: همزمان شدن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس شاید این پیام را داشته باشد که با آغاز سال تحصیلی، نسل جوان ما به جبهه دیگری از مبارزه یعنی جبهه علمی میروند.
وی افزود: رزمندگانی که هشت سال در جنگ تحمیلی جنگیدند، موجب شدند این امنیت برای ما فراهم شود. در این زمانه نوبت ما است که فکر کنیم در این جامعه چه نقشی داریم و باید چه فعالیتهایی انجام دهیم. باید تلاش کنیم در بخشهای مخلتف کشور حماسه بیافرینیم و نقش موثری داشته باشیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: شما دانشجویان به یک میدان جدید وارد شدید. حوزه آموزش عالی با عرصه آموزش و پرورش متفاوت است. در اینجا شما باید خود محور تصمیمات باشید و ببینید میخواهید آینده را چطور رقم بزنید. دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاههای پرافتخار کشور است. بالغ بر ۱۶ هزار دانشجو و بیش از ۶۰۰ استاد فرهیخته نامآور در این دانشگاه فعالیت میکنند که این خود گواه این مسأله است.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب یعنی حدود ۴۰ سال پیش در کل کشور، ۱۷۵ هزار دانشجو داشتیم اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دانشجو داریم. در آن زمان تنها دو هزار عضو هیات علمی داشتیم اما اکنون بالغ بر ۸۰ هزار عضو هیات علمی و بیش از دو هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور در حال ارائه خدمات هستند.
وی خطاب به دانشجویان تأکید کرد: شما که روزی مدیران و سرنوشتسازان آینده نظام هستید، باید به فضای جامعه، تاریخ و اقتصاد کشور آگاه باشید و مسیر خود را به خوبی انتخاب کنید.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروزه در دانشگاههای ما باید شیوههای آموزش متحول شود. اگر در گذشته شیوه آموزشی این بود که فردی در کسوت استاد و معلم، مطالبی را در کلاس ارائه دهد، دانشجو آنها را یادداشت کرده و در امتحانات شرکت کند، این شیوه باید امروز تغییر کند. ما در همه زمینهها به دنبال نوآوری هستیم. یکی از این زمینهها نیز شیوههای آموزش است.
شریعتی نیاسر گفت: امسال در سیستم آموزش عالی سال مهارتافزایی و ارتقاء اشتغالپذیری است. به همین منظور برای دانشجویان نیز برنامهای تنظیم شده و به دانشگاهها ابلاغ شده است. شرایط امروز با گذشته متفاوت است. دیگر کسی که در دانشگاه تحصیل میکند، نمیتواند در منزلگاه خود منتظر شود تا استخدام شود.
وی ادامه داد: افراد باید خود راهکارهای کارآفرینی را بیاموزند و مهارتهای عمومی را کسب کنند. توجه ما به مهارتافزایی و ارتقاء اشتغالپذیری در سال جاری به این معنا است که اگرچه دستگاه آموزش عالی مسئول اشتغالزایی نیست اما مسئول ارتقاء اشتغالپذیری است و باید در این زمینه تلاش کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در این رابطه چهار محور در نظر گرفته شده است. صرفا پرداختن به مبانی نظری در عرصه علمآموزی کار درستی نیست و حتما باید به دروس کارپذیری توجه ویژهای داشت که ما از این مسأله غافل شدهایم. هم دانشجویان و هم معلمان و اساتید باید به این مسأله توجه داشته باشند چراکه تجمیع مباحث نظری و عملی است که مهارت جوان ما را افزایش میدهد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: به دانشگاه ابلاغ شده است که از وقت آزاد دانشجویان برای ارائه دروس اختیاری استفاده کنند. به این ترتیب تا دو درس به صورت رایگان در محدوده سنوات مجاز تحصیل به دانشجویان ارائه میشود. نمره این دروس نیز در معدل مؤثر است. دانشجویان باید برای درسهایی که دانشگاهها ارائه میدهند، به آنها مراجعه کنند.
وی افزود: دانشگاهها باید از راههای مختلف برنامههایی را تنظیم کنند که از طریق کارگاهها و مهارتهای مختلف، مهارتهای عمومی دانشجویان را ارتقاء دهند. اینکه کسی با معدل بالا از دانشگاه فارغالتحصیل شود، به این معنا نیست که حتما میتواند خود را به خوبی در جامعه عرضه کند. بلکه این مسأله به توانمندیهای عمومی و اجتماعی و مهارتهای عمومی نیاز دارد تا قابلیتهای خود را ارائه کند. این کارگاهها میتوانند منجر به دریافت گواهینامههایی با مهر دانشگاه محل تحصیل دانشجو باشند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دانشگاههای ما کارخانههای انسانسازی هستند، گفت: دانشگاهها باید دانشجویان خود را رصد کنند و به آنها توجه ویژهای داشته باشند.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: به دانشجویان چند توصیه دارم؛ تحصیل علم شامل پنج مؤلفه میشود. اولین اصل در تحصیل علم کنجکاوی است. ما همواره باید بدانیم که نادانستههای ما بسیار بیشتر از دانستههای ما است. اگر انسانی فکر کند همه چیز را میداند، این ابتدای عصیانگری او است. اصل دوم استفاده از فرصتها است؛ نباید زمان را به راحتی از دست بدهیم. باید از وقت و فرصتمان استفاده کنیم. اصل سوم در تحصیل علم، هدفمندی و برنامهمحوری است. اگر برنامه و هدف نداشته باشیم، یقین داشته باشید که توفیقی کسب نمیکنیم.
وی ادامه داد: اصل چهارم در رکاب اهل علم و معرفت قدم زدن است؛ این همان داشتن دوست مناسب است. یکی از محورهای مهم در زندگی، دوست خوب است. دوستی که انسان را در اعتلای علم کمک کند نه آنکه از مسیر تحصیل علم خارج کند. اصل پنجم نیز توکل به خدا است؛ توکل به خدا چیزی نیست که از اول آن را انجام دهیم و بعد دیگر کاری نکنیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی کشور به حدی از نظر کیفیت در حد اعلاء و مطلوب است، که وقتی دانشجویان ما از دانشگاههای مختلف کشور فارغالتحصیل میشوند، در بهترین جاهای دنیا پذیرش میشوند چراکه آنها نیز به سطح بالای آموزش در کشور ما اعتقاد دارند. نظام آموزش عالی ما یک نظام بسیار کیفی است.
برچسب ها :Khuztab ، Khuztab.ir ، Www.khuztab.ir ، اخبار خوزستان ، اهواز ، پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب ، خوزتاب ، خوزستان ، دانشگاه شهید چمران ، دانشگاه شهید چمران اهواز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0