کد خبر : 23284
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 21:23

یادداشتی از سید محمد مولوی؛

تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان

خوزتاب، اخبار خوزستان

تحلیل سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان

 

یادداشتی از سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی؛

خوزتاب، اخبار خوزستان/

به نام خدا

سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان نشان از نگاه دقیق و راهبردی ایشان به معلم و آموزش و پرورش دارد. این سخن ارزشمند رهبر انقلاب که « از امروزِ آموزش‌وپرورش می‌توانیم فردای کشور را حدس بزنیم . » تکلیف همه دستگاهها را در حمایت و تقویت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه آینده ساز کشور دو چندان سنگین و مهم می کند. از اینرو همه نهادها از مجلس گرفته تا هیأت دولت و رسانه ها باید بیش از گذشته از مسیر توجه به آموزش و پرورش برای ساختن آینده  ای هر چه درخشان ‏تر برای ایران اسلامی تلاش کنند. تکرار چندباره برخی از نکات بر زمین ماند ه از سالهای گذشته نکته برجسته ای دیگر ی در سخنان ایشان است که باید به طور خاص مورد توجه دولتمردان امروز قرار گیرد. این که رهبر انقلاب بهبود معیشت معلمان را به عنوان سفارش همیشگی خود بیان می کنند دو نکته را در بردارد. نکته اول این که تلاش ها و اقدامات انجام شده کافی و مناسب نبوده و باید تلاش مؤثر تری انجام شود و نکته دوم تأکید بر اهمیت و جایگاه والای حرفه ی معلمی دارد که معیشت معلمان آنقدر باید بهبود پیدا کند که معلمان در ردیف برترین مشاغل کشور قرار گیرند. تأکید ایشان بر این است که دولت با وجود مشکلات و تنگنای امکانات و اعتبارات باد مسائل معیشتی معلمان را در اولویت قرا ر دهد و توجه ویژه یا به آن بنماید. نهایی کردن آیین نامه اجرایی و اجرای سریع و کامل رتبه بندی معلمان یکی از اقدام های ی است که در این راستا باید انجام پذیرد . نگریستن به اهمیت و ارزش کار معلمی از راویه ترب ی ت کنندگان منابع انسان ی و نسل برپاکننده تمدن نو ی ن اسلام ی  و توجه دادن معلمان به جایگاه مثبت و درخشان آنها در همه عرصه ها نکته دیگر ذکر شده در بیانات ایشان است.

 

 

گله مندی و انتقاد به برخی رویه ها و عملکردهای چند ده ساله آموزش و پرورش در حوزه برنامه درسی و محتوی آموزشی از دیگر نکات مهم سخنان ایشان بود که خارج از لفافه و به صراحت بیان داشتند « بعض ی مطالب در برنامه درس ی کنون ی ، صرفاً محفوظات ی است که بدون هیچ سود ی برا ی حال ی ا آ ی نده دانش‌آموزان به ذهن آنها سراز ی ر م ی‌ شود که با ی د ا ی ن موارد شناسا یی و از آموزشها حذف شود. » این سخن از یکسو نشانگر ضرورت تحول اساسی در رویکردها و برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را گوشزد می کند و از یکسو لزوم حاکمیت نگاه واقع بینانه در بازنگری و اصلاح برنامه های درسی مبتنی برنیاز و ضرورت های امروز و آینده دانش‏آموزان جامعه را تأکید می  کند. در این زمینه نیز باید توجه داشت که یکی از دلایل کاهش جذابیت مدارس و سیر نامطلوب یادگیری و مهارت آموزی دانش آموزان، وجود محتوی های غیرسودمند و خلاء مهارت های مهم مورد نیاز دانش آموزان است . 

تقو ی ت هو ی ت مل ی و اسلام ی – ا ی ران ی و تربیت دانش آموزانی با اعتماد به نفس و آگاه و برخوردار از مهارت های لازم برای سبک زندگ ی اسلام ی ، تعاون و همکار ی اجتماع ی ، مطالعه و تحق ی ق، فعال ی تها ی جهاد ی ، مبارزه با آس ی بها ی اجتماع ی و نظم و قانون‌گرا یی راهبرد دیگری است که مورد تأکید قرار گرفته است.  تأکید بر کارها و نقش ارزشمند معلمان در همه عرصه و یادآوری قدر دانستن فرصت دوازده ساله ای که دانش آموزان در مدرسه هستند از دیگر نکات برحسته سخنان معظم له است.

توجه به ا ی جاد  جذاب ی ت برا ی حرفه ا ی معلم ی از طر ی ق اصلاح نظام جبران خدمات و نگهداشت به گونه ا ی که شا ی سته تر ی ن افراد جذب ا ی ن حرفه شوند و معلم ی جزو اولو ی ت ها ی اول برا ی انتخاب قرار گ ی رد از محورهای اصلی مورد توجه است که قطعاً نیازمند یک برنامه جامع و حمایت همه جابنه دولت و مجلس است. تأکید بر این که نبا ی د به‌گونه‌ا ی باشد که رتبه‌ها ی پا یی ن کنکور سراغ معلم ی بروند، و تقویت لحاظ امکانات سخت‌افزار ی ، مد ی ر ی ت، اسات ی د، متون آموزش ی و فعال ی ت‌ها ی ترب ی ت ی برای تربیت «معلم مطلوب» نکته دیگری است که باید مبنای بازنگری در نظام تأمین و تربیت معلم کشور قرار گیرد ،

کفا ی ت  اسناد و قوان ی ن موجود و تمرکز جد ی بر اجرا ی  آنها سخن دیگری است که تمرکز و برنامه ریزی همه بخش ها آموزش و پرورش بر اجرا ی جدی و مجاهدانه اسن اد و قوان ی ن موجود و ممانعت از تولید و انباشت اسناد نکته دیگری است که باید سرلوحه مدیران کلان و مراجع سیاست گذار کشور باشد.

انتقاد به اجرا ی سند تحول با گذشت بیش از ۱۰ سال از تنظ ی م سند و عدم توجه به اجرای یکپارچه آن به عنوان یک مجموعه کامل و تدوین شاخص های دقیق کمی برای سنجش پیشرفت و اجرای آن نکته کلیدی دیگری است که باید به آن اهتمام شود. اظهار نارضایتی از کم بودن ثبات مدیریت در آموزش و پرورش و گله مندی از تعدد رفت و آمد وزیران در ده سال گذشته نکته دقیق دیگری است که ایشان آنرا نوعی آسیب و آفت بر می شمارند، لذا به نظر می رسد هم مجلس و هم دولت باید در خصوص وزیر آموزش و پرورش به ایجاد ثبات مدیریت همراه با تأکید بر هدایت و اصلاح عملکردها و برنامه های وزیر آموزش و پرورش بپردازند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.