کد خبر : 14653
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردین 1399 - 14:20

یادداشت:

علی حسن فردبابلی؛

کرونا و شبکه اجتماعی شاد

کرونا و شبکه اجتماعی شاد   علی حسن فردبابلی؛ پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب؛ اخبار خوزستان، ♦️ما با شتابی فزاینده به زمان جلوتر پرتاب شده ایم این پرتاب شدگی همراه با غافلگیری، سازمان هایی را که با طرح ها و نقشه های رفتاری ثابت ومعین و انعطاف ناپذیر کار می کنند، آسیب پذیرتر می کند. ♦️شرط

کرونا و شبکه اجتماعی شاد

 

علی حسن فردبابلی؛

پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب؛ اخبار خوزستان،

♦️ما با شتابی فزاینده به زمان جلوتر پرتاب شده ایم این پرتاب شدگی همراه با غافلگیری، سازمان هایی را که با طرح ها و نقشه های رفتاری ثابت ومعین و انعطاف ناپذیر کار می کنند، آسیب پذیرتر می کند.
♦️شرط بقا سازمان ها در عصر ناپایداری ها و شرایط متلاطم کنونی، انعطاف پذیري، انطباق پذیري و تن دادن به نوآوري است.
♦️مهم ترین مهارت و توانایی دردنیای مدرن، یادگیری است. پیشرفت سریع تکنولوژی و به تبع آن تغییر شرایط ما را ناگزیر به کسب مهارت ها و توانایی ها و نوآوری های جدید می کند.
♦️امروزه نوآوری و ایجاد تغییر و دگرگونی در سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها امری ضروری محسوب می‌شود. وان‌دی ‌ون،آنگل و پال (۱۹۸۹) نوآوری را فرآیند ارائه و به‌کارگیری ایده ‌های نو و جدید در عمل تعریف کرده‌اند. نوآوری در آموزش و پرورش به تلاش‌هایی اطلاق می‌شود که برای تغییر در نظام آموزشی و به‌طور آگاهانه و هدفدار برای بهبود بخشیدن به نظام موجود صورت می‌گیرد (سام خانیان ودیگران ، ۲۰۰۳). نمودهایی از نوآوری در حوزه آموزش و پرورش عبارت است از: نوآوری در روش‌های تدریس، نوآوری در استفاده از تجهیزات و وسایل کمک آموزشی، نوآوری در استفاده از مواد آموزشی، نوآوری در مدیریت آموزشی، نوآوری در استفاده از فناوری، نوآوری در مدیریت زمان برای کلاس درس، نوآوری در شیوه‌های ارتباط بین معلمان و دانش‌آموزان، نوآوری در شیوه‌های ارتباط بین اولیاء و مربیان، نوآوری در استفاده از رسانه‌های کمک آموزشی، نوآوری در فضا و امکانات مدرسه، نوآوری در شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان و نوآوری در فعالیت‌های مکمل فوق برنامه (هاشمی و ملایی‌نژاد، ۲۰۱۱).
♦️ در عصر حاکمیت ویروس کرونا که تمام جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده ، نهاد تعلیم و تربیت واستمرار فعالیت های تربیتی و آموزشی نیز متاثر از این ویروس مرموز ناچار به تغییر در استفاده از فناوری ها ی نوین در شیوه های ارتباط بین معلمان ودانش آموزان، اولیا و مربیان ،رسانه ها وابزار کمک آموزشی وروش های تدریس شده است.
♦️وزارت آموزش وپرورش طی این مدت تلاش های زیادی داشته تا بتواند شرایطی منطبق با کلاس درس واقعی فراهم کند و از ایجاد خلل در فرایند یاددهی –یادگیری جلوگیری و عقب ماندگی های بیشتر را جبران نماید. این دغدغه منجر به طراحی و راه اندازی سامانه آموزش مجازی شاد یا شبکه اجتماعی دانش آموزان شده است. شبکه اجتماعی دانش آموزای امکان تدریس آنلاین معلم ،حضور وغیاب دانش آموزان ،برقراری ارتباط دوسویه بین معلم و دانش آموز،کنترل فرایندهای مدیریتی توسط مدیر مدرسه و امکان ذخیره سازی محتوا را فراهم می کند. همه نیک می دانیم که هیچ جایگزینی برای محیط تعاملی مدرسه نیست این موضوع بارها از سوی متولیان امر تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است.زیرا دانش آموزان با حضور در مدرسه مهارت هایی چون همدلی،ارتباط بین فردی، تعامل،جامعه پذیری،مسئولیت پذیری و… را فرا می گیرند.
♦️فرهنگ سازمانی، نوع نگاه و نگرش ما معلمان بعنوان محور توسعه و موتور محرک جامعه سهم بسزایی درجلوبرندگی و کارامدی اهداف این طرح دارد. هرچند ضروری است نقد ناقدان دلسوز واهل فن را با آغوش باز پذیرفت وتلاش نمود زیرساخت های اجرایی این شبکه را در راستای عدالت آموزشی و برخورداری دانش آموزان مناطق محروم وروستایی تا حد امکان فراهم نمود لکن داشتن نگرش مثبت پیش نیاز خلاقیت و خودباوری است و ما در شرایط بحران کرونا که به نظر می رسد حالا حالا ها میهمان ناخوانده ماست ناگزیر به پذیرش یکی از این دو انتخابیم :تسلیم شویم و کنار بکشیم یا ادامه دهیم و خودمان را نبازیم و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
نیچه فیلسوف،شاعر و منتقد فرهنگی آلمانی می گوید: در هنگام لزوم نه تنها مشکلات و حوادث ناگوار را صبورانه بپذیر و تحمل کن بلکه آن ها را دوست بدار.
علی حسن فردبابلی –فرهنگی
۱۹ فروردین ۹۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.