کد خبر : 13407
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 - 15:45

مقایسه موتور TU5 و EF7 / قلب های تپنده خودروهای “ایران خودرو “چه تفاوتی با هم دارند و کدام بهترند؟ (+جزئیات و عکس)

محصولات ایران خودرو عمدتا با ۲ موتور عرضه می شوند و برای بسیاری از افراد تفاوت این موتورها و اینکه کدام یک می تواند عملکرد بهتری دارند جای پرسش است بنابراین اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری از مشخصات موتور EF7 و موتور TU5 بدست آورید یا چنانچه می‌خواهید بدانید که کدامیک از موتورهای TU5

محصولات ایران خودرو عمدتا با ۲ موتور عرضه می شوند و برای بسیاری از افراد تفاوت این موتورها و اینکه کدام یک می تواند عملکرد بهتری دارند جای پرسش است بنابراین اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری از مشخصات موتور EF7 و موتور TU5 بدست آورید یا چنانچه می‌خواهید بدانید که کدامیک از موتورهای TU5 و EF7 می‌توانند انتخاب بهتری برای شما باشند با ما همراه باشید. ناگفته نماند که خودروهای میان‌رده کشور ما به موتورهای دیگری مانند XU7 و K4M نیز مجهز شده‌اند، اما موتورهای TU5 و EF7 در حجم گسترده‌تری از خودروهای حال حاضر بازار کشورمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند
IMG 20200107 153826 066 300x200 مقایسه موتور TU5 و EF7 / قلب های تپنده خودروهای ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند و کدام بهترند؟ (+جزئیات و عکس)
TU5 ،محبوب و پرشتاب
TU5به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، یکی از متداول‌ترین پیشرانه‌های گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) محسوب می‌شود که در بسیاری از محصولات اقتصادی و میان‌رده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.

این پیشرانه عضو کوچکی از پیشرانه‌های سری TU شرکت PSA است که نمونه اولیه آن در سال ۱۹۸۶ به‌جای موتورهای سری X در محصولات پژو سیتروئن مورد استفاده قرار گرفت.

موتور ۲۰۶

در کشور ما این موتور اولین‌بار با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در دسترس خریداران داخلی قرار گرفت و از همان بدو ورود با ویژگی‌هایی همچون استهلاک کم، مصرف سوخت بهینه و توان خروجی قابل‌ قبول موفق شد نظر اغلب خریداران ایرانی را به سوی خود بکشاند.

TU5 به نوعی نمونه ارتقا یافته موتور TU3 محسوب می‌شود که پیش‌تر روی پژو ۲۰۶ تیپ دو امتحان خود را پس داده بود، اما TU3 از مشکلات متعددی برخوردار بود و از نظر شتاب و قدرت نیز ضعف‌های فراوانی داشت.

EF7 ، با دوام و نسبتا ملی

در سال ۱۳۸۳ ایران خودرو تصمیم گرفت تا در پروژه‌ای به نام EF7 زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایران خودرو موفق شد در اسفند سال ۱۳۸۵ از اولین نمونه موتور EF7 رونمایی کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ است که از لحاظ ساختار شباهت فراوانی با موتورهای K4M یا حتی TU5 دارد، اما در مقایسه با دو پیشرانه نام برده شده از تطبیق‌پذیری بیشتری با گاز طبیعی برخوردار است.

مقایسه موتور TU5 و EF7، قلب های تپنده ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند؟ (+جزئیات و عکس)
IMG 20200107 154110 100 300x203 مقایسه موتور TU5 و EF7 / قلب های تپنده خودروهای ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند و کدام بهترند؟ (+جزئیات و عکس)
در سال‌های آغازین عرضه خودروهای مجهز به پیشرانهEF7، برخی از مشتریان از بروز مشکلاتی در سیستم برق و بخش‌های دیگر شاکی بوده و تعمیرکاران نیز به دلیل عدم آشنایی با برخی ویژگی‌های آن در کنار کمبود قطعات یدکی بسیار ناراضی بودند؛ هرچند اکثر این مشکلات پس از سال ۱۳۹۲ حل شد و اعتراضات نیز تا حدودی فرونشست.

چه خودروهایی صاحب موتور TU5 و EF7 شدند؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در مقایسه موتور TU5 و EF7 نقش خودروهای داخلی بسیار پررنگ بوده و ایران‌خودرو در اغلب تولیداتش از میان این دو موتور یکی را برگزیده است.

موتور TU5 که برادر بزرگ‌تر TU3 محسوب می‌شود، ابتدا بر روی ۲۰۶ تیپ ۵ سوار شده و آن را به یکی از محبوب‌ترین هاچبک‌های بازار ایران تبدیل کرد. عملکرد TU5 روی تیپ ۵ به ‌قدری خوب بود که عده بسیاری از علاقه‌مندان حوزه خودرو، هنوز هم آن را یکی از بهترین خودروهای جاده‌های ایران در این رنج قیمتی می‌دانند؛ اما پس از ۲۰۶ تیپ ۵، ابهت TU5 نیز رو به افول گذاشته شد و بعدها که بر روی خودروهایی نظیر پژو پارس، ۴۰۵، رانا و H30 Cross قرار گرفت، دیگر قادر به جلب رضایت صاحبان خود نشد. هرچند که مزایایی همچون عملکرد نرم و کم صدا یا مصرف سوخت بهینه، همچنان بخشی از نظرات مثبت خریداران را برای این پیشرانه به همراه داشت.

نام موتور EF7 به نوعی با نام خانواده سمند گره‌خورده و اغلب دارندگان خودرو سمند، این پیشرانه را با همین خودرو می‌شناسند. از آنجایی که EF7 اولین موتور رسمی پایه گازسوز کشور است و گاز سوخت اصلی برای احتراق این پیشرانه محسوب می‌شود، استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه بوده و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده است. مهم‌ترین مزیت موتور EF7 همین قابلیت دوگانه‌سوزی آن است و با صرف‌نظر از مواردی چون ایجاد مشکل برقی در مدل‌های اولیه، می‌توان آن را یک پیشرانه قابل اطمینان دانست.

ویژگی‌های فنی موتور EF7 و TU5

TU5 با ۱۶ سوپاپ و حجم ۱۵۸۷ سی‌سی خود قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور است. این موتور در سدان سنگین وزنی همچون پژو پارس عملکرد ضعیفی داشته و موجب شکایت برخی خریداران و رانندگان شده است، اما شتاب و قدرت این موتور بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بسیار مناسب بوده و حتی هنوز هم مثال‌زدنی است.

مقایسه موتور TU5 و EF7

مقایسه موتور TU5 و EF7، قلب های تپنده ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند؟ (+جزئیات و عکس)
IMG 20200107 154300 672 300x146 مقایسه موتور TU5 و EF7 / قلب های تپنده خودروهای ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند و کدام بهترند؟ (+جزئیات و عکس)
اما مقایسه موتور TU5 و EF7 که گویای شباهت این دو موتور در بخش سوپاپ است، به ما می‌گوید که توان EF7 بیشتر از TU5 بوده و با حجم ۱۶۴۶ سی‌سی توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. همان‌طور که اشاره شد، EF7 تا حدودی با خودرو سمند عجین شده و در حال حاضر صاحبان این خودرو نیز از عملکرد موتورهای دوگانه‌سوز خود راضی به نظر می‌رسند. در مجموع مشخصات فنی EF7، برتری اندکی نسبت به TU5 داشته و نشان دهنده پیشی گرفتن آن در رقابت فعلی است.

موتور TU5 یا EF7 کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟

مقایسه موتور TU5 و EF7 به ما نشان می‌دهد که هر کدام از این پیشرانه‌ها دارای ویژگی‌های منفی و مثبت متعددی بوده و نمی‌توان یکی را با اختلاف زیاد برنده رقابت مذکور خواند.

به عنوان مثال اکنون می‌دانیم که موتور TU5 به دلیل سابقه درخشان خود در ۲۰۶ تیپ ۵، تولید صدای کم و مصرف سوخت مناسب مورد توجه عده‌ای از خریداران و منتقدان قرار دارد. این در حالی است که موتور EF7 مشخصات فنی قوی‌تری داشته و از آنجایی که یک دوگانه‌سوز مطرح در کشور محسوب می‌شود، علاقه‌مندان خاص خود را به دست آورده است. محبوب‌ترین عملکرد این پیشرانه نیز روی خودرو سمند بوده و حضور آن در جاده‌های کشور بر روی همین خودرو نیز غیرقابل اغماض است.

مقایسه موتور TU5 و EF7، قلب های تپنده ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند؟ (+جزئیات و عکس)
IMG 20200107 154303 220 300x146 مقایسه موتور TU5 و EF7 / قلب های تپنده خودروهای ایران خودرو چه تفاوتی با هم دارند و کدام بهترند؟ (+جزئیات و عکس)
در واقع از مقایسه موتور TU5 و EF7 می‌توان نتیجه گرفت که نکته اصلی در تولیدات داخلی، مسئله هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های مذکور با خودروهای مختلف بوده و اکثر نارضایتی‌های کنونی نیز به دلیل کمبود این‌ چنین هماهنگی‌هایی در مدل‌هایی چون پژو پارس TU5 یا پژو ۴۰۵ SLX است./عصر ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.