کد خبر : 27933
تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1403 - 23:37

پیشرفت استان خوزستان درگرو بکارگیری مدیران لایق د توانمند بومی

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

استفاده از ظرفیت اقوام حلقه مفقوده مدیریت استان:

مدیر غیر بومی پیشرفت استان خوزستان درگرو بکارگیری مدیران لایق د توانمند بومی
به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ الیاس عمیره نائب رئیس شاخه جوانان حزب ندا ایرانیان در خوزستان در گفتگوی رسانه ای با بیان اینکه : استفاده از ظرفیت اقوام همان‌گونه که ریشه در شعارهای انتخاباتی آقای پزشکیان داشت باید راهبرد اصلی دولت چهاردهم در چینش مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.
در دولت‌های قبل، استراتژی اتخاذ شده در جهت انتصاب مدیران و معاونان از قومیت‌های مختلف در شاکله دولت و استفاده از ظرفیت اقوام در انتصابات مدیران استانی خوب بوده، لکن ناکافی است.
وی در ادامه گفت ؛ لازم است نگاهی ملی به خوزستان، با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و وجود صنایع مهم و قطب اقتصادی کشور، در انتصاب مدیران صنایع پتروشیمی، نفت، فولاد و… و عدم استفاده از مدیران پروازی در اینگونه صنایع مهم استراتژیک باشد. مهم‌ترین حسن انتخاب مدیران بومی، توسعه اجتماعی و بالارفتن انگیزه اجتماعی برای مشارکت مدنی است. بومی‌گزینی شرطی لازم برای برقراری ارتباط با توده مردم و ایجاد حس اعتماد دوطرفه به نظر می‌رسد. اعتماد بین مدیران و مردم سخت به دست می‌آید ولی مدیران بومی تا حدودی از این قاعده مستثنی هستند.

الیاس عمره خاطر نشان کرد: تجربه سالیان اخیر نشان داده هر زمان در کنار ویژگی‌های فنی و تخصصی برای احراز پست‌های کلان مدیریتی به نیروهای متعهد، متخصص و بومی توجه و اعتماد شده است گام‌های محکم‌تری به سوی توسعه اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی برداشته شده است.

یک نمونه موفق بومی‌گزینی می‌توان به مدیریت بومی کشت و صنعت توسعه نیشکر اشاره نمود. مدیری که با انتخاب معاونین و رؤسای بومی و اختصاص سهم کثیری از استخدامی‌ها به افراد بومی منطقه و شناسایی نیازهای مردم محروم منطقه باعث ایجاد اشتغال، توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در قاطبه کارکنان و جامعه محروم منطقه گردید.

او بااشاره به این نکته: خوزستان که قطب اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و انرژی ایران است، در دهه‌های اخیر سهم ناچیزی در مدیریت کلان کشور داشته است. خوزستانی که تأمین‌کننده ۸۰ درصد نفت و ۷۳ درصد نیاز برق آبی کل کشور است، خوزستانی که ۴۰ درصد منابع آبی کشور را در خود دارد، ولی روستاهای پایین‌دست استان دچار تنش شدید آبی هستند. قطعاً مدیران پروازی و غیربومی درکی از اینگونه مشکلات ندارند.

چگونه در ۸ سال دفاع مقدس در آن برهه حساس تاریخ، همین جوانان خوزستانی در خط مقدم جانفشانی‌ها و دفاع از تمامیت ارضی کشور بودند، ولی در این برهه حساس و در جنگ اقتصادی و سیاسی این جوانان سهمی از رهبری و مدیریت این جنگ ندارند؟ این جوانان خوزستانی در حال حاضر همان فرزندان سرداران جنگ تحمیلی هستند. مقام معظم رهبری بارها در این رابطه فرمودند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است.

پس از تأکیدات چندین باره مقام معظم رهبری در جهت استفاده کامل از ظرفیت اقوام کاری بسیار خوب و مثبتی صورت گرفته است، ولی انتظاری که جوانان خوزستانی از دولت چهاردهم با توجه به تأکید دکتر پزشکیان به استفاده از ظرفیت تمامی اقوام در دولت دارند، انتظارات را از دولت دوچندان کرده است.

وی در پایان گفت: تجربیات سالیان قبل نشان داده است که هر زمان به اقوام بومی میدان داده شد باعث خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و شکوفایی استان در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است.
ضمن آرزوی توفیق برای دولت چهاردهم در جهت ایجاد وفاق ملی امید است توجه ویژه به نخبگان جوانان و صاحب‌نظران خوزستانی در انتصاب مدیران استان شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.