کد خبر : 27921
تاریخ انتشار : جمعه 9 شهریور 1403 - 8:57

دانشگاه فرهنگیان: از نهاد محوری به نظام محوری

دانشگاه فرهنگیان: از نهاد محوری به نظام محوری

دانشگاه فرهنگیان: از نهاد محوری به نظام محوری


در ششمین نشست از سلسله نشست‌های توسعه در آموزش و پرورش ایران، دکتر محمود مهرمحمدی، استاد برجسته حوزه تعلیم و تربیت، در مورد چشم‌انداز تربیت معلم در ایران صحبت کرد. وی با اشاره به نقش دانشگاه فرهنگیان در این زمینه، بر لزوم توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن برای رسیدن به جایگاه واقعی‌اش تاکید کرد. دکتر مهرمحمدی با اذعان به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تحول تاریخی تربیت معلم کشور، بر لزوم توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آن برای رسیدن به جایگاه واقعی‌اش تاکید کرد. در این نشست که به میزبانی سعید خادمی و با حضور جمعی از اساتید و فعالان حوزه آموزش و پرورش برگزار شد، دکتر مهرمحمدی به صورت آنلاین، به ارائه دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت. این نشست با استقبال گسترده اساتید و فعالان حوزه آموزش و پرورش روبرو شد و به بحث و تبادل نظر پرداخته شددکتر مهرمحمدی در این سخنرانی، نگاهی انتقادی به رویکرد فعلی تربیت معلم در ایران داشته و بر لزوم تغییر از یک نهاد محوری (دانشگاه فرهنگیان) به یک نظام ملی تربیت معلم تاکید می‌کنند. ایشان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در وضعیت فعلی تمام بار تربیت معلم را بر عهده گرفته است، این وضعیت را به عنوان یک انحصار مطلق توصیف کرده و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های سایر نهادها در خدمت تربیت معلم تاکید می‌کنند. مهم‌ترین نکات سخنرانی:

ضرورت تغییر رویکرد از نهاد محوری به نظام محوری: دکتر مهرمحمدی با اشاره به راهکار ۱۱/۱ سند تحول آموزش و پرورش، بر این باورند که تربیت معلم باید در چارچوب یک نظام ملی با حضور فعال و راهبری دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک نهاد مهم اما نه تنها نهاد ، پیگیری شود.

لزوم تفکیک تربیت حرفه‌ای از تربیت علمی: وی بر این باور است که دانشگاه فرهنگیان باید به تربیت حرفه‌ای معلمان بپردازد و وظیفه تربیت علمی را به سایر دانشگاه‌ها واگذار کند.

ضرورت سنجش صلاحیت‌های دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها: دکتر مهرمحمدی بر این باورند که دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها باید در یک سنجش صلاحیت شرکت کنند تا کیفیت لازم برای تدریس را به اثبات برسانند.

حضور دانشگاه فرهنگیان در تربیت حرفه‌ای به قدر وسع: وی بر این باور است که دانشگاه فرهنگیان باید به قدر وسع واقعی خود در حوزه تربیت حرفه‌ای حضور داشته باشد و در محدوده امکانات و ظرفیت‌های خود به تربیت حرفه‌ای معلمان بپردازد.

اعتلای علمی و پژوهشی تربیت معلم: ایشان بر اهمیت ارتقای علمی و پژوهشی تربیت معلم در کشور تاکید دارند و این حوزه را غافل از یک قرن تحقیق و توسعه دانش می‌دانند.

نتیجه‌گیری: دکتر مهرمحمدی با مطرح کردن موضوع نظام ملی تربیت معلم، زمینه جدیدی برای بازنگری در ساختار و ماموریت‌های دانشگاه فرهنگیان و سایر نهادهای درگیر در تربیت معلم فراهم می‌کند. ایشان با تاکید بر اهمیت سنجش صلاحیت‌های معلمان و تفکیک تربیت حرفه‌ای از تربیت علمی، موضوعات جدیدی را به بحث تربیت معلم در ایران اضافه می‌کنند. سخنان ایشان با تاکید بر ضرورت توجه به اعتلای علمی و پژوهشی تربیت معلم، راه جدیدی را برای ارتقای کیفیت تربیت معلم در کشور باز می‌کند.

 

IMG 20240818 WA0012 دانشگاه فرهنگیان: از نهاد محوری به نظام محوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.