کد خبر : 27946
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 19:45

آموزش و پرورش، قربانیِ اولویت‌های غایب

آموزش و پرورش، قربانیِ اولویت‌های غایب…… در هفتمین نشست از مجموعه نشست‌های توسعه در آموزش و پرورش ایرانی، دکتر سید محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، به موضوع “چرا آموزش و پرورش، اولویت اول دولت‌هاست” پرداختند. این نشست که با حضور کارشناسان و مقامات فرهنگی کشور برگزار شد، به بررسی چالش‌های این حوزه و

آموزش و پرورش، قربانیِ اولویت‌های غایب……

در هفتمین نشست از مجموعه نشست‌های توسعه در آموزش و پرورش ایرانی، دکتر سید محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، به موضوع “چرا آموزش و پرورش، اولویت اول دولت‌هاست” پرداختند. این نشست که با حضور کارشناسان و مقامات فرهنگی کشور برگزار شد، به بررسی چالش‌های این حوزه و راهکارهای توسعه آن تخصیص یافت. بطحایی با اشاره به حضور پررنگ آموزش و پرورش در جلسات دولتی، افزایش بودجه و ثبات در این وزارت در سال‌های اخیر، به طور شفاف به چالش‌های این حوزه اشاره کرد و به طور خلاصه این چالش‌ها را در سه زمینه خلاصه کرد:

 ۱٫ فهم نادرست از آموزش و پرورش در مدیریت کشور: بطحایی معتقد است که متاسفانه در بین مدیران و مقامات کشور فهم کافی از اهمیت آموزش و پرورش وجود ندارد و این موضوع منجر به عدم توجه به نیازهای واقعی این حوزه می‌شود.

۲٫ مشکلات ساختاری: سیستم بودجه‌ای نادرست و عدم توجه به اثر دراز مدت آموزش و پرورش از جمله مشکلات ساختاری این حوزه هستند. به اعتقاد بطحایی، توجه فقط به اثر کوتاه مدت آموزش و پرورش و عدم توجه به اثر دراز مدت آن موجب شده است که این حوزه به اندازه کافی در اولویت قرار نگرفته باشد.

۳٫ ضعف در گفتمان جامعه: متاسفانه در جامعه ایران در مورد اهمیت آموزش و پرورش و نقش آن در توسعه کشور گفتمان کافی وجود ندارد.

۴. بطحایی به دو عامل اصلی در این زمینه اشاره کرد:

قانع شدن معلمان: معلمان در ایران به طور کلی قشری قانع هستند و در مواجهه با مشکلات و خواسته‌های خود به اندازه کافی پافشاری نمی‌کنند، و این موضوع موجب کاهش حساسیت افکار عمومی نسبت به مطالب و خواسته‌های آنها می‌شود.

عدم حمایت مدیران ارشد: در برخی موارد، مدیران ارشد آموزش و پرورش به جای حمایت از معلمان و جامعه فرهنگیان، موجب ضعف و بی‌اعتمادی به این حوزه شده‌اند.

راه حل بطحایی برای تغییر این وضعیت حساس کردن افکار عمومی نسبت به آموزش و پرورش است. او به نقش رسانه، معلمان و تشکیل اتاق فکر برای توسعه راهکارهای جامع در این زمینه تاکید می‌کند. بطحایی با اشاره به نقش مهم رسانه در شکل دهی افکار عمومی، تاکید کرد که رسانه باید به طور فعال در زمینه آموزش و پرورش مشارکت داشته باشد و با انعکاس چالش‌ها و مشکلات این حوزه و همچنین ارائه راهکارهای مناسب و موثر، در تغییر نگاه جامعه به این موضوع موثر باشد. همچنین او به نقش مهم معلمان در توسعه و ارتقای آموزش و پرورش اشاره کرد و معتقد است که معلمان باید به عنوان پیشگامان این حوزه و قهرمانان واقعی آموزش و پرورش، در ایجاد تغییر و تحول و همچنین در حساس کردن افکار عمومی نسبت به مشکلات این حوزه نقش کلیدی داشته باشند.

 بطحایی در پایان به ضرورت تشکیل اتاق فکر و به کارگیری راهکارهای جامع و کارشناسی برای توسعه و ارتقای آموزش و پرورش اشاره کرد و معتقد است که با حضور متخصصان و کارشناسان مختلف در این اتاق فکر و ایجاد همکاری و تعامل میان مقامات دولتی، معلمان و جامعه فرهنگیان و رسانه، می‌توان به راهکارهای مناسب و موثر برای حل مشکلات این حوزه دست یافت. در جمع‌بندی این نشست می‌توان گفت که با وجود قرار گرفتن آموزش و پرورش در اولویت دولت‌ها، مشکلات ساختاری و عدم توجه کافی به نیازهای این حوزه موجب شده است که این حوزه به طور کافی در اولویت قرار نگرفته باشد. حساس کردن افکار عمومی و به کارگیری راهکارهای جامع و کارشناسی می‌تواند در تغییر این وضعیت نقش موثری داشته باشد.

 

IMG 20240909 193900 456 آموزش و پرورش، قربانیِ اولویت‌های غایب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.